Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2012

Κατά Ματθαίον - Κεφάλαιο 22


(Νικόλαος Σωτηρόπουλος)

Η παραβολή των γάμων του υιού του βασιλέως
22Ο δε Ιησούς έλαβε το λόγο και τους μίλησε πάλι με παραβολές λέγοντας: 2 «Η βασιλεία των ουρανών έγινε ομοία με άνθρωπο βασιλέα, που έκανε το γάμο του υιού του. 3 Και έστειλε τους δούλους του, για να ειδοποιήσουν τους προσκεκλημένους να έλθουν στο γάμο, αλλά δεν ήθελαν να έλθουν. 4 Πάλι έστειλε άλλους δούλους λέγοντας: "Να ειπήτε στους προσκεκλημένους: Ιδού ετοίμασα το συμπόσιό μου, έχουν σφαγή οι ταύροι μου και τα θρεφτάρια, και είναι όλα έτοιμα. Ελάτε στο γάμο". 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Από πού γεννιέται ο θείος έρωτας μέσα στην ψυχή"

43. Ο θείος έρωτας γεννιέται μέσα στην ψυχή με την υπακοή στις εντολές και στα θεία δόγματα και με την πνευματική αναζωπύρωση που προξενεί το ζωοποιό Πνεύμα μέσα στην καρδιά, και φουντώνει σαν φλόγα. 

Αυτός είναι σαν κάποια ψυχή της καθαρής και αιώνιας και αέναης θείας προσευχής και η κίνηση, η ενέργεια, η ενότητα και η σύνοψή της, η έκσταση και η δράση και η ιερή πραγματικά απόλαυση από την έλλαμψη·

Πέμπτη, 12 Ιουλίου 2012

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Για το θείο φωτισμό"

42. Καλώντας Κύριε, Συ η Σοφία, εκείνους που είναι φτωχοί από νου, τους είπες: «Ελάτε να φάτε το ψωμί μου και να πιείτε το κρασί που σας ετοίμασα»(Παροιμ. 9, 4-5). Αφού λοιπόν πίστεψα στην άφατη φιλανθρωπία Σου, έρχομαι Κύριε, εγώ ο αληθινά φτωχός στο νου, γιατί σφάλλω σε ό,τι κάνω. Σε παρακαλώ —η παράκληση μού μένει—, δώσε μου δωρεάν, εύσπλαχνε Θεέ, τροφή πνευματική και ποτό το Πνεύμα Σου, το οποίο αναμφισβήτητα είναι και φως. 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Περί θεωρίας"

40. Τί σκέφτηκε, για να πώ έτσι, η υπέρτατη εξουσία της δυνάμεώς Σου, υπερούσιε Δέσποτα, και τί θέλησες, αν μπορώ να πω, υπέρσοφε Βασιλεύ, και τί επιθύμησες μέσα σε μία ακατανόητη ευαρέσκεια, υπεράγαθε Θεέ, και τί έκανες από άπειρη αγάπη, Παντοκράτορα Κύριε, με την ανέκφραστη πρόνοια της αγαθότητάς Σου για μας, υπερένδοξε; 

Τετάρτη, 11 Ιουλίου 2012

Κατά Ματθαίον - Κεφάλαιο 21


(Νικόλαος Σωτηρόπουλος)
Ο βασιλεύς Χριστός επί πώλου όνου!
21Και όταν πλησίασαν στα Ιεροσόλυμα και ήλθαν στη Βηθσφαγή, κοντά στο Όρος των Ελαιών, τότε ο Ιησούς απέστειλε δύο μαθητάς 2 λέγοντας σ' αυτούς: «Πηγαίνετε στο απέναντί σας χωριό και αμέσως θα βρήτε μία όνο δεμένη και ένα πουλάρι μαζί της. Λύσετε, και φέρετε σε μένα.

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Να υμνείς, ψυχή μου, τον Κύριο"

39. Να υμνείς, ψυχή μου, τον Κύριο, από τους ουρανούς του ουρανού, που η ουσία Του είναι φώς· να τον υμνείς στα επουράνια ύψη, μέσα σε όλους τους Αγγέλους Του και τις ουράνιες δυνάμεις(Ψαλμ. 145, 1-2). Είναι εξαιρετικά άξιες δοξολογίας και η δύναμη και η σοφία Του, και ευλογημένο το άγιο όνομά Του.

Δευτέρα, 9 Ιουλίου 2012

Κατά Ματθαίον - Κεφάλαιο 20


(Νικόλαος Σωτηρόπουλος)

Η παραβολή των εργατών του αμπελώνος
20 «Διότι η βασιλεία των ουρανών μοιάζει με νοικοκύρη, που μόλις ξημέρωσε βγήκε να προσλάβη με μισθό εργάτες για τ' αμπέλι του. 2 Και αφού συμφώνησε με τους εργάτες να τους πληρώνη ένα δηνάριο ημερομίσθιο, τους έστειλε στ' αμπέλι του. 3. Και όταν βγήκε γύρω στις εννιά το πρωί, είδε άλλους να είναι άνεργοι στην αγορά. 4 Και σ' εκείνους είπε: "Πηγαίνετε και σεις στο αμπέλι, και ό,τι θα είναι δίκαιο, θα σας δώσω". 5 Και αυτοί πήγαν. Πάλι βγήκε γύρω στις δώδεκα και στις τρεις το απόγευμα και έκανε το ίδιο. 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "«Είπε ο Θεός στον Αβραάμ, "Θα πληθύνω πολύ το σπέρμα σου κλπ."»."

38. Έπειτα από αυτά, όταν εγώ κοιτάξω προς τον θεάνθρωπο Κύριο με ειρηνικό το βλέμμα της ψυχής μέσα στη ζωοποιό και φωτιστική δύναμη του Πνεύματος και μελετήσω εκείνους τους πέντε λόγους που προείπα, βλέπω ολοφάνερα ότι εκπληρώθηκε από τον σαρκωθέντα Λόγο εκείνο που Αυτός υποσχέθηκε παλιά στον Αβραάμ λέγοντας: «Θα πληθύνω πολύ το σπέρμα σου, όπως τα άστρα του ουρανού και την άμμο στο χείλος της θάλασσας»(Γεν. 22, 17). 

Σάββατο, 7 Ιουλίου 2012

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Περί θεωρίας (4)"

37. Ο θεωρητικός νους λέει —ή νοεί, ή και βλέπει, αν θέλετε— πέντε λόγους που αναφέρονται γενικά στον ενανθρωπήσαντα Ιησού, τους λόγους δηλαδή της δόξας, της αγάπης, της χάρης, της ειρήνης και της αναπαύσεως. Το λόγο της δόξας τον βλέπει από την παραγωγή των κτισμάτων, ορατών και νοουμένων, γιατί όλα έγιναν από Αυτόν και δίχως Αυτόν δεν έχει γίνει τίποτε απ' όσα έγιναν(Ιω. 1, 3), είτε οι αιώνες και τα αιώνια, δηλαδή ο υπερουράνιος κόσμος, είτε πολύ περισσότερο εκείνα που έγιναν εν χρόνω. 
 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Περί θεωρίας (3)"

36. Και υποδιαιρώντας πάλι κατά τον ίδιο τρόπο, ο νους θεωρεί με μυστικό τρόπο τρεις διαθέσεις πνευματικής χάρης μέσα στη δωρεά του Χριστού που αναβλύζει ειρήνη: πάνω από τον κόσμο, γύρω από τον κόσμο και μέσα στον εαυτό του. 

Παρασκευή, 6 Ιουλίου 2012

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Περί θεωρίας (2)"

35. Τρεις τριαδικές τάξεις μυστηρίων θεωρεί γενικά ο υγιής νους γύρω από το Θεό· προσωπική, φυσική, και ακόλουθη της φυσικής. 

Η πρώτη τριάδα φανερώνεται στο νου κυρίως από τα ιερά γράμματα. 

Η φυσική φανερώνεται και από την κατανόηση των όντων. 

Η άλλη που ακολουθεί τη φυσική, συνάγεται και από τη λογική αλήθεια. 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Περί θεωρίας"

34. Εκείνος που μελετά πλησιάζοντας με νοερές οράσεις όλα όσα περιλαμβάνει η αγάπη του Θεού, θα βρει χωρίς αμφιβολία ν' ανατέλλουν στην ψυχή του τα τρία εκείνα, για τα οποία όλες οι ιερές Γραφές και τα βιβλία μιλούν με προθυμία ώστε να πείσουν τους ανθρώπους να τα αποκτήσουν με κάθε τρόπο· εννοώ την πίστη, την ελπίδα και την αγάπη, το πέρας ή καλύτερα το θεμέλιο όλων των πρακτικών και των θεωρητικών αρετών. Αυτή αληθινά είναι η μέσα μας ιερή τριάδα, με την οποία ενωνόμαστε με την Αγία Τριάδα, πλησιάζοντάς Την σαν άλλοι άγγελοι.

--------------------------------------------------------------
(πηγή: Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, μεταφρ. Αντώνιος Γαλίτης, εκδ. Το περιβόλι της Παναγίας, 1986, ε΄τόμος, σελ. 155).  
 

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Η μετοχή του Αγίου Πνεύματος"

31. Άραγε γνωρίζεις τί είναι εκείνο που χύνεται μέσα στις καρδιές των πιστών και ποιό είναι το σημάδι αυτής της εγχύσεως; Είναι βέβαια το Άγιο Πνεύμα που έρχεται από τον Πατέρα διά μέσου του Υιού, το οποίο και γεμίζει την οικουμένη. Είναι παντού ολόκληρο και χύνεται ολόκληρο σε κάθε πιστό. Μερίζεται χωρίς να παθαίνει τίποτε και μετέχεται χωρίς να εμποδίζεται.

Κάλλιστος Αγγελικούδης: "Ο πρακτικός και ο θεωρητικός (2)"

29. Και το νήπιο και ο μεγάλος πίνουν το γάλα· το νήπιο όμως για να τραφεί, ενώ ο μεγάλος για ευχαρίστηση. Διαβάζει και ψάλλει ο πρακτικός, το ίδιο φαίνεται να κάνει και ο θεωρητικός. Αλλά ο πρακτικός για ενίσχυση και ασφάλεια της ψυχής του, ενώ ο θεωρητικός για ευχαρίστηση της ψυχής και μάλιστα για να διακόψει λίγο τη γεμάτη φωτιά και ανυψωτική προς το Θεό και δακρυρροούσα κίνηση της καρδιάς του.

Στηρίξτε......